Avrupa sineması VR (sanal gerçeklik) filmler ile uğraşa dursun, Kaliforniya’da Kodak kısa filmcilere bedelsiz stok 35MM dağıtmak ile meşgul. Türkiye’de durumları geçen yazımda ucundan ortaya koymuştum. Hikaye anlatıcıların -pek yeni olmayan- yeni mecrası Youtube. Bu yazımda “Abi youtube’ta para varmış” ya da “Abi bi webdizisi yapıcaz var ya” değil, hikaye anlatıcılarının, yaratıcıların kısa film açmazından dijital mecralardan faydalanarak nasıl çıkabileceğine değiniyorum. Bu arada “Kısa Film 2.0 : Dijital ile Demokratikleşme“, 4.0 için biraz daha bekleyeceğiz.

Web dizileri

Evet evet. Yeni bi’ şey değil doğru. Çok denendi. İlgi göreni  de oldu, 300 izlenme ile server derinliklerine düşen de. Uzun metraj film oldu, ardından ana akım medyada dizi oldu yada ana akım yayından kaldırdı, 1 lira karşılığında izleyiciye sunulan web dizisine döndü. Tutmadı. Şunu unutmayın, tutabilmesi için doğru iş doğru zamanda olmalı. Kitlenin -tüketicilerin- dönüşümü  için zaman gerekiyordu ve sonunda o nokta daha yakın.  Şimdi son haber ise “Masum”. Twitter’da görmemiş olmanız imkansız.  Haluk Bilginer ve Ali Atay’ın oynayacağı bir online dizi. TV’de şansı olmayacak bir yapım, BluTV platformu tarafından hayata geçiriliyor. Bunun gibi en az bir düzine daha proje var.

Dijitale Uyum Sağla

TV ya da sinema mantığından uzaklaşmak gerekiyor. Konservatif kısa filmci düşünce sistemi ile  de vedalaşmak şart. Yapılan ve başarısız olan web dizilerinin temel sorunu da buydu.

1. Kitleyi anlamamak

2. Başarılı bir finans modeli oluşturamamak

Peki ne yapmak lazım? Nasıl uyum sağlamalı?

  1. TV karşısında fasulye kıran teyzeler için uygun hikayelerin, dijitalde tutunması mümkün değil. Ağırlıklı olarak internet kullanan olan kuşağı iyi tanıyın. Hikayenizi ona göre seçin. Lakin burada önemli olan şu yazar ya da yönetmen olarak tutacak iş mi arıyorsunuz yoksa anlatmak istediğiniz hikayeyi bi göstereceksiniz. Zor soru. Cevabı sizde.
  2. Sosyal medyanın hızına yetişmek şart. Hatta neden 2. sırada yazdım ki bunu. Gündemin değişmesi de bir etken ama internet kullanıcılarının tüketim hızı olağan üstü. Ayda 1, hafta 1 bölüm… Bu tempolar gerçekten çok düşük. Vloggerların günde 35 video yüklediğini düşünürsek. Kitle daha fazlasını isteyecektir.
  3. Kendiniz sosyal medyaya uyum sağlayın. İyi kullanın. Araçlarınızı iyi tanıyın. Sosyal medya alışkanlıkları ve dilini benimseyin. Takipçi toplayıp kendi kitlenizi oluşturmak için masa başı mesai saatlerinizi arttırın. Sette harcadığınız zamanın 2 katını masa başında harcamanız gerekiyor.

Ağırlıklardan Kurtul

  1.  Bunun uzun bir maraton olduğunu anlayın. Sürdürülebilirlik ve süreklilik burada bir birine bağlı iki anahtar kelime. İlk bölümleriniz -içerikleriniz- izleyenmeyecektir. 300 izlenme için “Çok iyi lan” dediğiniz bölümler de olacaktır.  Üretmek ve devamlı üretmek sizi beş yüz binlere çıkaracaktır. Cebinizde bunun için yakacak paranız yoksa “no-budget” ve “gerilla” sistemine hazır olun. Bazen para yerine doğru insanları tanımak daha yararlıdır.
  2.  Gerilladan devam edelim. Çekim için izin almak ya da kalabalık ekipleri unutun. Hız ve düşük maliyet halletmeniz gereken ilk iki madde. Ekibinizde joker adamlarınız olmalı. Yönetmen olarak kurguyu hızlandırmak sizin elinizde. Hafif ekipmanlar ve mobiliteyi unutmayın.
  3. Hikayenizi de yukarıdaki maddelere göre revize edin. “Don’t tell, show” durumu düşük bütçe/olmayan bütçe için pek mümkün olmayabilir. Yazarlığınızı gösterme zamanı geldi.

Planını belirle

  1. İlk bölümü yayınladığınızda zaten kafanızda bir finans modeliniz olmalı. “Youtube tık başına 10 dolar veriyor-muş!?” Bu bir iş modeli değil. Alternatif yöntemleri keşfedin. Kitle fonlaması, reklam gibi araçları deneyin. Platformlar da birer birer ortaya çıkmaya başladı. Eğer onlar başarabilirse, zaten bir sektör ortaya çıkmış olacak. Ha bir de direk olarak insanlardan bölüm başına 1 lira istemek pek mantıklı değil. (İstisnalar tabii ki var. Misal “komik vidyo” sektörü)
  2. Acil çıkış planınızı hazırlayın. Bir web serisi hayatı unutularak ya da diğer mecralara taşınarak sonlanır. Bu proje ile ulaşmak istediğiniz noktayı belirleyin, odak alın ve yürüyün. Uzun metraja çevrilmiş versiyonu ya da bir  TV işi haline gelebilir.
Sinema ve Kısa Film Dersleri